ALLT DU BEHÖVER VETA

Under denna flik hittar du allt du behöver veta innan din resa.

Vi har delat upp det i olika kategorier som följer resans gång så att du så lätt som möjligt ska kunna hitta det du behöver veta. Du hittar följande kategorier nedan:

  • Innan resan

  • Bussresan

  • Armband

  • Destination

  • Boende

  • Liftkort

INNAN RESAN

  • När får jag mitt resebevis?

    Vi gör vårat yttersta för att det kommer 14 dagar innan avresa. Det som krävs för det är att alla är helt färdiga med sin resa i tid. Vi lovar dock att du får ditt resebevis senast 7 dagar före avresa. Om du inte hittar ditt resebevis är det en bra idé att kika i mappen för spam eller skräppost i din mail.

  • När är deadline för betalning?

    Betalningen är uppdelad i två delar, en anmälningsavgift och en slutbetalning (resterande belopp). Anmälningsavgiften ska vara betald senast 3 dagar efter bokningstillfället. Slutbetalnigen ska alltid vara betald senast 60 dagar innan avresa. Vi skickar ut ett påminnelsemail om slutbetalningen en vecka innan deadline.

  • Ska du ändra något i din resa?

    Du ska utan dröjsmål kontakta oss när du kommer på eller får reda på att det är något som ska ändras i din resa. På så sätt har vi bäst chans för att hjälpa dig med ändringen. Vi kan dock inte garantera att det alltid är möjligt att ändra allt. Vi vill såklart alltid försöka vårat allra bästa, men ju närmare avresedatumet desto svårare blir det att genomföra ändringarna. Generellt sett så kan vi fixa det mesta fram tills 14 dagar innan avresa, men efter det kan det bli svårt. Om du har betalat slutbetalningen ska du alltid ringa eller skriva till oss om det är något i din bokning som du vill ändra på.

    Namnbyte

    Har du ändrat dig? Har det kommit förhinder? Det händer ibland. För att du inte ska gå miste om alla dina pengar som du har lagt på resan kan du överlåta din plats till någon annan. Efter att du har betalat slutbetalningen fram tills 14 dagar innan avresa ska du ringa eller skriva till oss om du har hittat någon som vill ta över din plats på resan. Är det mindre än 14 dagar kvar till avresa kostar det 800kr i administrationsavgift för att göra en namnändring. Vi kan inte garantera att det är möjligt med en namnändring om det är mindre än 14 dagar kvar till avresa.

  • När är det avgång från Sverige?

    Alla våra gruppresors agångstider är anpassade efter gruppen och var i Sverige de åker från. Det betyder att avgångstiderna kan skirja väldigt mycket från vecka till vecka och stad till stad.

    Oavsett om du ska resa med buss eller med flyg så ska du faktiskt bara kolla i ditt resebevis. Om du har några frågor efter det är du såklart välkommen att kontakta oss! Som utgångspunkt är alla våra flyg lördag till lördag. Bussen kör som utgångspunkt på fredagen och kommer hem till Sverige igen söndagen 9 dagar senare.

  • Det går inte att köpa en försäkring genom oss. Vi rekommenderar dock starkt att man har koll på sina försäkringar innan man ska resa. Bland annat kan det vara bra kolla och vara säker på om din försäkring täcker skidresor - det gör nämligen inte alltid det.

  • Det är inte så roligt att stå nere i Alperna utan underbyxor eller solglasögen. Därför har vi gjort en packlista.

    Den är såklart inte hundraprocentig då alla är olika, men den täcker det viktigaste.

    Du hittar packlistan här

  • Har du investerat i egen utrustning eller behöver du hyra?

    Jag har min egen utrustning

    Du kan självklart ta med dig din egen utrustning både på flyg- och bussresorna. Kom ihåg att beställa skidtransport i god tid hemifrån så att du är säker på att det finns plats. Det är speciellt på flygresorna det kan bli slutsålt då det kan vara ett begränsat antal skidtransporter tillgängliga.

    Jag ska hyra utrustning

    Om du inte har din egen utrustning går det bra att hyra det på destninationen. Priset på skidhyran beror på kvaliteten. Du kan se de olika nivåerna och priserna på din bokningssida.

    Om du skulle ändra dig om vilken nivå du vill ha efter att du har bokat är det viktigt att du ringer eller skriver till oss direkt så att vi kan hjälpa till med ändra det.

BUSSRESAN

  • När kör min buss?

    De exakta avgångstiderna står på ditt resebevis. Detta får du 14-7 dagar innan avresa. Anledningen till att du får resebeviset så “sent” är att det kan vara ett ritkigt pusselspel att få alla bussar, gäster och chaufförer att passa ihop med avgångstider och upphämtningsplatser. Ni ska dock inte vara oroliga, vi har gjort det massvis med gånger och det går alltid ihop till slut. Följ alltid de instruktioner som står på ditt resebevis. Det skulle ju inte vara så roligt att behöva vänta ett extra år för att komma på skidresa på grund av att du läste fel i resebeviset.

    Avgångstiderna varierar mycket beroende på var i Sverige resan startar. Reser ni från Stockholm är det inte ovanligt att bussen kör riktigt tidig fredag morgon eller natten mellan torsdagen och fredagen. Åker ni från Malmö är det vanligare att bussen kör tidig morgon / tidig förmiddag.

    När vi har flera bussar kan avresetiderna skilja lite. Det är därför väldigt viktigt att du kollar i ditt eget resebevis för att vara säker på att du vet när din buss kör.

  • Vad får jag ta med mig i bussen?

    Om du inte har beställt skidtransport får du ta med följande: 1 st resväska på max 20kg & 1 st handbagage.

    Om du har beställt skidtransport får du ta med följande: 1 st resväska på max 20kg & 1 st handbagage samt 1 par skidor / en snowboard och ett par pjäxor / boots.

    Bagage som överskriver dessa krav kommer att bli avvisat.

    På grund av att skidfodral packas i ett separat släp får skidfodralen / pjäxväskorna inte fyllas med annat.

  • Kommer det att vara pauser?

    Chaufförerna har körscheman och regler om hur länge de får köra som de måste hålla. Det betyder att det kommer att hållas pauser löpande.

    Flera gånger under resans gång kommer det att vara korta pauser på rastplatser där det kommer att vara möjligt att sträcka lite på benen, gå på toa eller köpa lite att äta och dricka.

    Det kommer även att vara en längre paus där det kommer vara möjligt att äta kvällsmat.

    Senare på kvällen kommer det även vara en lite paus så att du kan borsta tänderna innan det är dags att sova.

  • Är det guider på bussen?

    På resor med gymnasium är det alltid en guide med på bussen. De kommer att ge ut information om pauser, tider, regler m.m. och är alltid redo för att svara på frågor.

    På resor med universitet är det som regel en guide på bussen. Om det skulle vara så att det inte är en guide på din buss kommer det att vara en annan kontaktperson som kan hjälpa till vid eventuella frågor.

  • Kan jag reservera en specifik plats på bussen?

    Det är inte möjligt att reservera en specifik plats på bussen.

    Vi försöker dock alltid hjälpa folk som är åksjuka med att sitta långt fram i bussen. Om du är en person som blir väldigt åksjuk kan du kontakta oss innan resan eller ta fatt i en guide innan ni stiger på bussen.

  • Får jag ta med egen mat och dricka på bussen?

    Ja – det får du gärna! Under resans gång kommer det vara möjlgt att köpa mat och dricka på de flesta rastplatser under resans gång. Ett tips är att ändå ta med dig lite mat och dricka då utbudet på rastplatserna inte alltid är särskilt stort. Det är viktigt att du inte skräpar ner eller lämnar matrester i bussen. Använd istället de soppåsarna och soptunnorna som finns på bussen.

  • Kan jag ta med min högtalare?

    Ja - det får du gärna göra. Kom ihåg att högtalaren räknas med i ditt vanliga bagage så bli inte förvånad om busschauffören nekar dig om du tar med en stor soundboks.

  • När åker bussen hen?

    Du kommer att få avreseinformation på torsdagen på din resa. I avreseinformationen står upphämtningsplats, avgångstid och bussens nummer. Se till att vara på upphämtningsplatsen i god tid så att bussen kan köra i tid och vi kan hålla tidsplanen.

ARMBAND

  • Vad gör armbandet och vad är inkluderat?

    Eventarmbandet ger dig tillgång till alla våra events och rabatter vi har på din resa. Vad som är inkluderat varierar väldigt mycket från vecka till vecka och grupp till grupp. Mer information om eventarmbandet för din specifika resa hittar du på din bokningssida.

  • Vad händer på min resa?

    Det är alltid en av veckans höjdpunkter, både för er men också för oss! Vi arbetar stenhårt varje år för att få satt ihop det bästa möjliga eventprogrammet för just er. Vi anpassar det löpande för varje destination och vecka utifrån antal gäster och önskemål från grupper så det är först strax innan avresa vi är färdiga med allt. Så fort vi är färdiga med det får ni hela eventprogrammet skickat till er. Du kan läsa mer om vad som är inkluderat i eventarmbandet för din resa inne på din bokningssida.

  • Vad är reglerna om alkohol?

    I Frankrike finns det ganska speciella regler om alkohol. Det är bland annat inte tillåtet att dricka alkohol på gatan eller på offentliga platser, vilket även inkluderar pisten.

    Precis som när man ska köpa alkohol eller gå ut på kvällen här hemma i Sverige, måste man kunna visa giltig ID. Det är inte tillåtet att köpa eller inneha alkohol om man är under 18 år.

    När mörkret faller

    De härliga skidåken i Alpernas varma solsken kan kännas förtrollande! Så underbara att man ibland glömmer att det fortfarande är riktigt kallt utomhus. Särskilt när mörkret faller och solen försvinner bakom de snötäckta bergen, sjunker temperaturen drastiskt.

    Det kan lätt bli ner till -20 grader på natten under vissa delar av skidsäsongen. Därför är det alltid viktigt att vara varmt klädd när man vistas utomhus. Gå alltid tillsammans med andra på natten och drick inte alkohol i en mängd som gör det farligt för dig själv eller för dem omkring dig.

    På alla våra gymnasieresor kommer det att finnas nattvakter som rör sig i byn under hela natten för att förhindra potentiellt farliga situationer. Stadens myndigheter är också mycket uppmärksamma på detta.

DESTINATION

  • Vilka lokala regler ska jag följa?

    Som utgångspunkt kan du tänka dig att det är precis samma regler och lagar som i Sverige, vi är ju trots allt fortfarande i Europa. När du hämtar ut nycklarna kommer du bli informerad om ytterligare regler som gäller i det specifika boendet du bor i. Det är viktigt att du lyssnar noga och alltid följer de regler och lagar som gäller.

    Om du bryter mot reglerna kan det få konsekvernser beroende på vad som har hänt. Oftast tillkallas våra vakter i första hand. De kan fungera som en mellanman mellan gästerna och personerna som klagar. Detta resulterar oftast i en skriftlig klagan som ges till alla som bor i lägenheten.

    Upprepade överträdelser kan resultera i förlorad deposition eller i vräkning i grova fall - dock går det sällan så långt. Föjler man reglerna har man inget att vara bekymrad över.

    I Frankrike finns det en lag som säger att det ska vara tyst i lägenheterna efter klockan 22.00. Man får naturligtvis prata, men det betyder ingen oväsen, skrik, hög musik eller liknande, varken i rummet eller i korridorerna. Stadens myndigheter kan utfärda böter för överdrivet oväsen till alla som befinner sig i lägenheten, vilket ofta är ca 50€ per person.

    Vi står naturligtvis alltid på våra gästers sida och hjälper till vid varje klagomål, men vi måste också alla visa hänsyn till dem omkring oss och följa reglerna!

  • Är det guider på resan?

    Naturligtvis! På gymnasieresor kommer det att finnas minst en guide på varje buss, och ett fast team som är på destinationen hela säsongen. De är experter på alla områden av destinationen, både kring lägenheterna, skidområdet, afterskin och inte minst var man kan få den bästa pizzan. De är extremt viktiga för att göra upplevelsen så bra som möjligt! Du kommer alltid att kunna få tag på dem. De är närvarande vid alla våra arrangemang och kommer runt för att hjälpa till i olika lägenheter.

    Om du inte kan hitta en guide, kan du alltid kontakta dem på servicetelefonen mellan 08.00-20.00 varje dag. Mellan 20.00-08.00 kan du fortfarande ringa samma nummer, men då är det en nödfallstelefon och är reserverad för nödfall.

  • I Frankrike finns det ganska speciella regler om alkohol. Det är bland annat inte tillåtet att dricka alkohol på gatan eller på offentliga platser, vilket även inkluderar pisten.

    Precis som när man ska köpa alkohol eller gå ut på kvällen här hemma i Sverige, måste man kunna visa giltig ID. Det är inte tillåtet att köpa eller inneha alkohol om man är under 18 år.

    När mörkret faller

    De härliga skidåken i Alpernas varma solsken kan kännas förtrollande! Så underbara att man ibland glömmer att det fortfarande är riktigt kallt utomhus. Särskilt när mörkret faller och solen försvinner bakom de snötäckta bergen, sjunker temperaturen drastiskt.

    Det kan lätt bli ner till -20 grader på natten under vissa delar av skidsäsongen. Därför är det alltid viktigt att vara varmt klädd när man vistas utomhus. Gå alltid tillsammans med andra på natten och drick inte alkohol i en mängd som gör det farligt för dig själv eller för dem omkring dig.

    På alla våra gymnasieresor kommer det att finnas nattvakter som rör sig i byn under hela natten för att förhindra potentiellt farliga situationer. Stadens myndigheter är också mycket uppmärksamma på detta.

  • Var hämtar jag ut mina skidor?

    Om du har hyrt skidor hemifrån, kan du hämta dem i en av skiduthyrningsbutikerna vid ankomst. Vår samarbetspartner är SkiSet, och de har vanligtvis flera butiker på varje destination. Det är dock viktigt att du går till rätt butik, eftersom ni på förhand har blivit fördelade så att inte alla går till samma ställe. I ditt välkomstkuvert hittar du en voucher för skiduthyrning som visar exakt vilken butik du ska hämta dina skidor i.

    Det är vanligtvis mycket kö på morgonen på söndagar, så det kan ofta vara värt att hämta ut skidorna redan på lördagen så snart du har lämnat dina väskor i lägenheten. På så sätt riskerar du inte att missa något av den första dagen på skidorna.

    Om du har tagit med dina egna pjäxor är det viktigt att du tar med dem när du hämtar ut dina hyrskidor. Samma gäller om du har tagit med skidor och hyr pjäxor.

    Om du har glömt att hyra hemifrån kan du kontakta en guide på plats. De hjälper gärna till med att hitta en bra lösning!

BOENDE

  • När kan jag få nycklarna till lägenheten?

    Vi kommer att använda lite speciella termer som kan vara bra att veta när vi snackar om boende.

    Residens – Lägenhetskomplexet där lägenheten är placerad.

    Agentur –Uthyrare av lägenheten som vanligtvis har ett kontor i byn.

    Som utgångspunkt kan du hämta dina nycklar på ankomstdagen från klockan 17:00 om inget annat är överenskommer. Det gör du hos agenturen, alltså på agenturens kontor i byn, inte där din lägenhet ligger. Du kan se exakt vad det heter på ditt resebevis. Om du har svårt att hitta dit kan du fråga våra guider ellar kanske Google maps om hjälp.

    Utchecking på avresedagen är senast klockan 10:00 om inget annat är överenskommet. Här ska du lämna nycklarna hos agenturen, oavsett om du hämtade dem där eller inte, senast klockan 10:00.

  • Finns det redan i lägenheten?

    I de helt klart flesta lägenheter ingår det inte. Det betyder att du själv ska ta med det hemifrån. Om du skulle råka glömma det går det ibland att hyra hos agenturen för mellan 20-40 € per person och vecka.

    Om du är osäker på om det är inkluderat eller inte så är det alltid bättre att ta med än att chansa. Det är inte så roligt att vara utan när man äntligen har kommit ner till lägenheten i Alperna.

  • Hur vet jag var jag ska bo?

    Det framgår på flera ställen. Det kommer att stå på din bokning, på ditt resebevis och på ditt välkomstkuvert. Om du behöver hjälp med att hitta dit kan du använda Google maps eller fråga en av våra guider.

  • Är det tillåtet att spela musik i lägenheten?

    Det är såklart okej att spela musik i din lägenhet på dagen, men kom ihåg att ha respekt för både dina rumskamrater och dina grannar. Det är inte alltid du bor bredvid andra ungdomar så kom ihåg att alla kanske inte tycker om den musik ni spelar lika mycket som ni gör 😊

    Enligt Fransk lag ska det vara lungt och tyst efter klockan 22.00. Det betyder alltså att det inte är tillåtet att spela musik efter klockan 22:00. Det är såklart okej att snacka med varandra efter det, men kom ihåg att respektera era grannar och att inte vara för högljudda. Det är väldigt viktigt att denna regel följs. Om ni bryter mot den kan det resultera i böter och varning från den franska polisen. Om ni bryter mot det upprepade gånger kan det även leda till förlorad deposition eller i vissa fall vräkning. Tänk på att alltid respektera de omkring dig.

    Böter för att bryta mot denna regel är ofta mellan 50-60 € per person för alla i lägenheten, oavsett om du bor där eller bara är på besök.

  • Vad kan jag förvänta mig av lägenheten?

    Lägenheterna är typiskt mycket små och enkelt inredda i fransk stil. Det är ingen hemlighet att lägenheterna sällan är lyxiga. Lägenheterna är i den billiga änden för att vi ska kunna erbjuda en så billig resa som möjligt. En vanlig lägenhet för 4 personer är ca 25 kvadratmeter har ett litet och enkelt kök och ett badrum. Det är ofta våningssängar eller en bäddsoffa i vardagsrummet. Du ska därför inte förvänta dig en stor, lyxig och nyrenoverad lägenhet som du kanske har bott i när du har rest med familjen.

    Om ni önskar så finns även möjligheten att uppgradera sin lägenhet till en större eller finare lägenhet. En uppgraderad lägenhet kostar såklart lite extra. Det exakta priset varierar mellan lägenhet och lägenhet. Om det är intressant ska ni bara höra av er till oss med budget per person utöver grundpriset, antal personer och vilken vecka ni reser så hittar vi några alternativ till er! Det kan kosta allt mellan 500kr till 6000kr extra per person beroende på vilken lägenhet som önskas.

  • Det är inte så roligt att stå nere i Alperna utan underbyxor eller solglasögen. Därför har vi gjort en packlista.

    Den är såklart inte hundraprocentig då alla är olika, men den täcker det viktigaste.

    Du hittar packlistan här

  • Det var skador i lägenheten när vi kom, vad gör vi?

    Det händer tyvärr ibland att det är mindre skador i lägenheten vid ankomst. Det är då extremt viktigt att ni går igenom lägenheten innan ni packar upp. Ta tydliga bilder av alla skador - även om ni är osäkra på om det är en skada eller inte. Ni ska sedan gå till agenturen där ni hämtade ut nycklarna och visa upp bilderna. Se till att få dokumentation på att skadorna var där vid ankomst. Det räcker inte att bara visa bilder på skador när ni lämnar tillbaka nycklarna i slutet av veckan.

    Missade skador och skador som ni inte har informerat agenturen om vid ankomst kan ni bli betalningsskyldiga för. Det är därför erat ansvar att gå igenom hela lägenheten noga. Om det är något du är osäker över ska du bara kontakta guiderna så kommer de förbi och hjälper er.

    Om ni skulle råka ta sönder något kommer agenturen ta en del av depositionen för att betala för det. Det kan vara relativt dyrt att förstöra saker i lägenheten, även om det som går sönder inte ser särskilt dyrt ut. Överstiger kostnaden för det förstörda ert depositum kommer ni att bli debiterade det extra beloppet. Var därför försiktig med lägenheten och behandla den som om sakerna vore era egna, det är riktigt onödiga pengar att behöva betala!

LIFTKORT

  • Hur och när får jag mitt liftkort?

    Du kommer att få ditt liftkort tillsammans med ditt välkomstkuvert. Reser du med buss till Alperna så kommer detta vara previs innan ankomst till destinationen. Om du kör själv så kommer det vara en guide som tar emot dig på destinationen och lämnar över välkomstkuvert och liftkort. Det är jätteviktigt att du tar en bild på ditt liftkort och ditt liftkortsnummer så att du kan få ett nytt om du skulle råka tappa bort det. Om du är osäker på vilket nummer det är så är det bara att ta en bild på båda sidorna av liftkortet. Om du har en bild på ditt liftkortsnummer kommer du att kunna hämta ut ett nytt för ca 10€ om du skulle tappa bort det. Alternativet skulle vara att behöva köpa ett nytt till fullpris på destinationen vilket lätt kan kosta runt 300€.

  • Får jag en pistkarta?

    Självklart får du det! Det ligger i välkomstkuvertet. Du kan även hämta ut ett på många andra ställen såsom restauranger, vid botten av stora liftar, turistkontoret, guider m.m.

    Många destinationer har även en interaktiv version online. Det kan du lätt hitta med en enkel google-sökning.

  • Hur gör jag för att uppgradera mitt liftkort till hela området?

    De helt klart flesta destinationer har redan hela området inkluderat i liftkortet. Det finns dock undantag där det bara är en del av systemet som är inkluderat i grundpaketet. Om du vill uppgradera till hela området kan du göra det direkt genom oss på bokningssidan eller vid liftkortskontoret på destinationen.

    På många destinationer är det även möjligt att uppgradera liftkortet i en dag om man inte känner för att betala för en hel vecka. Det görs direkt vid liftkortskontoret och kostar ofta mellan 20-40€ per dag beroende på destination och när på säsongen ni reser.

  • Kostar ett liftkort alltid lika mycket?

    Nej det gör det inte. Priset varierar både mellan destinationer men också vilken vecka ni reser. Priset för liftkortet är inluderat i grundpaketet och är samma för alla deltagere i gruppen.

  • Vad gör jag om jag råkar tappa bort mitt liftkort?

    Liftkort kan försvinna ibland. Vi rekommenderar därför att man har det i en specifik ficka som man aldrig behöver öppna så att det inte råkar falla ut.

    Om du trots allt skulle tappa bort ditt liftkort kan du hämta ut ett nytt för ca 10 € om du har bild på ditt liftkortsnummer. Det är därför jättevikigt att du har en bild på båda sidor av ditt liftkort så att du är säker på att du har en bild på rätt nummer. När du ska hämta ut ett nytt liftkort ska du gå till liftkorts- eller turistkontoret och spärra ditt gamla så att du kan få ett nytt.

    Se därför till att ta en bild på liftkortet direkt när du får det. Du får gärna påminna din lite slarviga kompis att också göra det så att hen inte behöver köpa ett nytt om det försvinner!